Leapmotor de scherp geprijsde elektrische T03 en C10

Body

De Leapmotor C10 en T03 hebben onlangs uitstekende scores behaald in een test van Autotelex, wat hun positie als veelbelovende nieuwkomers op de Nederlandse markt versterkt. De compacte stadsauto T03 en de ruime familie-SUV C10 bieden niet alleen aantrekkelijke prijzen, maar ook indrukwekkende prestaties en uitrustingsniveaus. Met deze resultaten tonen beide modellen aan dat ze serieuze concurrenten zijn in hun segment.

Bron: Autotelex

t03

Exterieur

De Leapmotor T03 is een compacte stadsauto met een minimalistische uitstraling. Zijn afgeronde hoeken, grillloze voorkant en beperkte breedte zorgen voor een eenvoudige uitstraling. Met zijn bescheiden formaat oogt de T03 redelijk eigentijds maar hij mist wel de flair van andere stadsauto’s. Het model lijkt vooral gericht op functionaliteit. Toch maakt de solide bouwkwaliteit indruk: de deuren sluiten stevig, en zelfs op slechte wegen zijn er geen rammels te horen.

De C10 daarentegen maakt indruk met zijn grote formaat. De auto heeft strakke lijnen zonder overbodige vouwen of andere design trucjes. Hij heeft een licht agressieve voorzijde met scherp gevormde koplampen. Hij straalt meer luxe uit dan je op basis van de prijs zou verwachten. De C10 heeft een hoogwaardige afwerking, het design is wel anoniem. Verder valt op dat beide Leapmotor modellen geen duidelijke familie-identiteit heeft; de T03 en C10 delen weinig visuele overeenkomsten.

C10

Interieur

De Leapmotor T03 heeft een interieur dat draait om eenvoud en efficiëntie. Het dashboard is voorzien van een centraal geplaatst multimediascherm dat vrijwel alle functies bedient, aangevuld met een klein digitaal scherm achter het stuur. Beide schermen hebben echter de neiging om hinderlijk te reflecteren. De gebruikte materialen bestaan voornamelijk uit hard plastic, wat in deze prijsklasse te verwachten is. Toch oogt het geheel niet goedkoop; de indeling is logisch en het ontwerp heeft een moderne, functionele uitstraling. De stoelen bieden voldoende comfort voor kortere ritten, hoewel de zijdelingse steun matig is. Vier volwassenen kunnen redelijk zitten als ze wat ruimte inleveren, maar de bagageruimte is beperkt. De smalle opening maakt inladen lastig, en een deel van de ruimte wordt ingenomen door de laadkabels.

De C10 biedt daarentegen een duidelijk luxere ervaring. Het interieur is afgewerkt met hoogwaardige, zachte materialen en wordt gedomineerd door een groot 14,6-inch multimediascherm. Dit systeem, aangedreven door een krachtige Snapdragon-processor, werkt soepel en reageert snel op input. Achter het stuur bevindt zich ook hier een digitaal display met alle essentiële rij-informatie. Er is voldoende ruimte voor vijf volwassenen en hun bagage, met een laadcapaciteit van 435 liter. De zachte stoelen, bekleed met kunstleder, bieden uitstekende ondersteuning en comfort. In de kleur Criollo Bruin hebben ze een opvallend oranje-rozige tint; er is ook een donkerdere variant beschikbaar, genaamd Midnight Aurora. Qua technologie biedt de C10 zaken als spraakbediening, uitgebreide rijassistentiesystemen en draadloos opladen van je telefoon.

Leapmotor T03

Rijimpressie

Autotelex rijdt met beide Leapmotors, althans dat willen we. Het ontgrendelen van de C10 is even zoeken: dit gebeurt via een NFC-lezer in de buitenspiegel, waar je de keycard tegenaan houdt. Vervolgens moet dezelfde kaart op de middenconsole worden gelegd om de auto te starten. Praktisch is anders. We starten de rit met een volle accu en een aangegeven actieradius van 418 km. Al snel valt op hoe soepel en stil de C10 rijdt. De elektromotor levert een vermogen van 160 kW, meer dan voldoende om de 1.880 kg zware familie SUV vlot op snelheid te brengen. Op de snelweg voelt de C10 stabiel aan, terwijl hij in de stad wendbaar genoeg blijft. De besturing is licht en mist daardoor wat feedback op hogere snelheden. Het comfortabele onderstel en de goed afgestelde vering filteren oneffenheden in het wegdek effectief, wat bijdraagt aan een ontspannen rijervaring.

Wat opvalt, is de stille cabine. Tegelijkertijd kan dit stiltegevoel worden verstoord door de geluidssimulator voor voetgangers, die zelfs binnenin de auto hoorbaar is. De C10 biedt verder de mogelijkheid om met één pedaal te rijden, wat niet alleen prettig werkt, maar ook efficiënt is. De auto kan ook nog eens volledig tot stilstand komen zonder het rempedaal te gebruiken, een functie die niet elke EV biedt.

Het 14,6-inch multimediasysteem reageert snel en biedt uitgebreide instellingen om het voertuig naar wens in te stellen. Helaas zijn er ook nadelen: de ontwaseming is inefficiënt, en de kachel doet er lang over om op gang te komen. Het komt goed uit dat de auto een verwarmd stuur en stoelen heeft. Bij de T03 zijn deze nadelen iets sterker aanwezig. Het relatief kleine vermogen van de elektromotor wordt vooral benut om de auto op snelheid te brengen, waardoor het interieur langer koud blijft in winterse omstandigheden.

leapmotor

Uitvoeringen en uitrusting

De Leapmotor T03 wordt geleverd in één uitvoering, maar deze is verrassend goed uitgerust. Zo beschikt de T03 over een digitaal instrumentenpaneel, een multimediasysteem, airconditioning, een achteruitrijcamera met dynamische hulplijnen en een panoramadak. Hoewel de auto goed is uitgerust met ADAS-systemen, zijn deze niet altijd even praktisch. In veel gevallen zijn ze zo gevoelig dat het beter is om ze uit te schakelen. De T03 wordt geleverd met een garantie van 3 jaar of tot 100.000 kilometer. Leapmotor garandeert een minimale accucapaciteit van 80 procent voor de eerste 8 jaar of 160.000 kilometer.

De C10 biedt meer variatie in uitrustingsniveaus. Naast de standaarduitrusting van de T03 beschikt de C10 onder andere over een premium audiosysteem en elektrisch verstelbare stoelen. De bedieningselementen op het stuurwiel doen denken aan die van Tesla, waarbij functies via het centrale scherm worden geselecteerd voordat ze met knoppen op het stuur worden bediend. Hoewel dit even wennen is, voelt het al snel intuïtief. De C10 Design uitvoering is uitgerust met 20 inch velgen in plaats van 18 inch, voorstoelen met ventilatie en verwarming, stuurwielverwarming, een elektrisch bedienbare achterklep en meer. De Leapmotor C10 heeft 4 jaar of tot 100.000 kilometer garantie. Leapmotor garandeert een minimale accucapaciteit van 80 procent voor de eerste 8 jaar of 160.000 kilometer. In de EuroNCAP crashtest behaalde de C10 5 sterren.

leapmotor

Actieradius en laden

De Leapmotor T03 is voorzien van een relatief kleine LFP-accu van 37,3 kWh, wat resulteert in een WLTP-actieradius van 265 kilometer. Dit maakt de T03 vooral geschikt voor stadsritten en kortere afstanden. Snelladen is mogelijk met maximaal 48 kW, waardoor een lege batterij in ongeveer 36 minuten van 30% naar 80% kan worden opgeladen. Het verbruik is vastgesteld op 16,3 kWh per 100 km, maar door het extra verbruik van de verwarming bij lage temperaturen kom je in de praktijk gemakkelijk op 20 kWh per 100 km uit. Dit is niet geweldig. Bij normaal rijden ligt het verbruik rond de 17,5 kWh per 100 km.

De Leapmotor C10 is uitgerust met een grotere LFP-accu van 69,9 kWh, die een WLTP-actieradius van 420 kilometer biedt. Snelladen kan met maximaal 84 kW, waardoor de batterij in ongeveer 30 minuten van 30% naar 80% wordt opgeladen. Bij thuisladen duurt het opladen van 30% naar 80% met een standaard 11 kW wallbox net geen 4 uur. Het 400-volt systeem van de C10 is bewust gekozen om kosten te besparen, terwijl het platform wel geschikt is voor 800-volt-technologie. Dit zou toekomstige upgrades kunnen vergemakkelijken. Het verbruik is vastgesteld op 19,8 kWh per 100 km, terwijl de boordcomputer een verbruik van 22,9 kWh per 100 km aangeeft over een afstand van 1.122 km.


 

prijs

Prijzen

De Leapmotor T03 heeft een vanafprijs van €19.950, terwijl de Dacia Spring begint bij €18.900. Hoewel de Leapmotor iets duurder is, biedt deze aanzienlijk meer vermogen, een groter rijbereik en een rijkere standaarduitrusting. Dit wordt echter deels tenietgedaan door een hoger verbruik in vergelijking met de Spring. De C10 is verkrijgbaar vanaf €39.050, wat hem een concurrerende optie maakt binnen het segment van elektrische SUV’s.

Conclusie

Leapmotor heeft met de T03 en de C10 twee interessante modellen op de markt gebracht. De T03 is een betaalbare en praktische keuze voor stedelingen, terwijl de C10 meer luxe, ruimte en veelzijdigheid biedt. Vooral de C10 valt op door de volwassenheid en het comfort die het biedt. Beide modellen bieden een goede prijs-kwaliteitverhouding en laten zien dat Leapmotor serieus werk maakt van zijn Europese ambities.

Toch zijn er ook uitdagingen. Het merk moet zich nog bewijzen op het gebied van betrouwbaarheid en klantenservice, en de concurrentie in het EV-segment is hevig. Het voordeel is dat de auto’s verkocht en ondersteund worden vanuit het Stellantis-dealernetwerk. Voor nu bieden de T03 en de C10 een interessante optie voor wie betaalbaar elektrisch wil rijden zonder in te leveren op technologie en comfort.

 

Restwaardes

 

Leapmotor T03 7. De prijsstelling is zeer concurrerend, maar ‘waar naar zijn geld’ is hier eveneens van toepassing. Leapmotor C10 8. Hier is de value-for-money best in class en zijn alle specs up to par. Alleen de DC laadsnelheid zou nog iets hoger kunnen.

 

 

Cons. adv. prijs T03 Design: € 19.950 (tevens de vanafprijs)
Cons. adv prijs C10 Design: € 40.550
Cons. adv. prijs C10 vanaf € 39.050 voor de Style