Opel Combo is bestelauto van het jaar 2021

De Combo is door vakblad Automobiel Management uitgeroepen tot de titelhouder van het jaar 2021. Dit gebeurde woensdag tijdens de Driving Business Awards in Muiden. De keuze voor de compacte Combo is bijzonder, omdat de jury bij de voorgaande twaalf edities de meeste punten gaf aan een bestelauto uit het middelgrote of grote segment. De Combo neemt de titel Bestelauto van het Jaar over van de Citroën Jumpy.

De Opel Combo is onderdeel van een vierling, die PSA Groupe ook bouwt voor Peugeot, Citroën en Toyota. Technisch komen deze modellen nagenoeg overeen, terwijl in- en exterieur meer de huisstijl van de verschillende merken volgen. In het voordeel van de Combo spreekt dat Opel de moeite heeft genomen om de bedieningselementen niet van PSA te adopteren, maar die uit eigen huis te nemen. Niet dat die beter zijn, maar het straalt zelfvertrouwen uit; het is een stil bewijs dat het merk niet alleen zichzelf, maar ook de eigen clientèle serieus neemt. Bijzonder is ook dat de Combo een op papier marginaal gunstiger maatvoering heeft, wat bij aanschaf juist het verschil kan maken.

De jury beoordeelt de Nederlandse Opel-organisatie als een goede middenmoter, waarbij het complimenten uitdeelt voor de manier waarop het is omgesprongen met de flinke veranderingen die de overname van Opel door PSA met zich hebben meegebracht. Tegelijkertijd is er realisme bij de jury, aldus voorzitter Peter Brouwer. “Onder de streep blijkt dat de Combo in geen van de beoordelingscriteria een toppositie heeft bereikt. Het is daarmee een model dat door een combinatie van allemaal goede gemiddelden op de bovenste trede van het ereschavot is terechtgekomen. Waarvoor hulde.”

Bestelauto van het jaar 2021

Opnieuw hoofdrol PSA

In de top 10 van de uitslag komen net als vorig jaar opvallend veel modellen van PSA Groupe voor: het complete gamma van Peugeot, twee Citroëns, de nieuwe Opel Vivaro en de beide voor Toyota geproduceerde Proace-modellen. Dit zijn bestelauto’s die technisch en optisch zeer dicht bij elkaar liggen of zelfs nagenoeg identiek zijn. De PSA-hegemonie wordt alleen op de derde positie doorbroken door de traditioneel hoog scorende Mercedes-Benz Sprinter. Dit model excelleert op veel vlakken, maar valt volgens de jury kostentechnisch negatief uit. Opvallend is verder dat de Peugeot Boxer, een bestelauto met een lange staat van dienst, het dit jaar tot de tweede positie schopt. Hij contrasteert sterk met de Sprinter door veel ruimte te bieden tegen lage tarieven, terwijl comfort, rijeigenschappen en uitstraling tekortschieten. Verder stelt de jury vast dat in het verleden goed presterende merken als Renault, Ford en Volkswagen dit jaar geen rol van betekenis spelen.


Elektrisch

Hoewel de elektrische bestelauto eindelijk aan zijn langverwachte opmars is begonnen, zal de jury deze modellen niet opnemen in de standaard kandidatenlijst, die nu louter uit dieselvoertuigen bestaat. De jury houdt wel de mogelijkheid open om, bij een aanbod dat in haar ogen groot genoeg is, een speciaal EV-klassement in te richten. Dit kan op termijn een speciale vermelding opleveren, maar geen separate onderscheiding. Juryvoorzitter Peter Brouwer: “Anders dan bij zakenauto’s kan een elektrische bestelauto niet één-op-één een dieselmodel vervangen. Dit is te sterk afhankelijk van het gebruiksdoel. We nemen de beschikbaarheid van elektrische bestelauto’s daarom mee bij de beoordeling van het totale gamma van een merk of modelserie.”


Verkiezing Bestelauto van het Jaar

Aan de verkiezing Bestelauto van het Jaar nemen automatisch alle in Nederland leverbare gesloten bestelauto’s met een GVW tot 3.500 kg deel. De vakjury, die bestaat uit specialisten van leasemaatschappijen, fleetowners, carrosseriebedrijven (op- en ombouw) en bestelautojournalisten, beoordeelt de modellen op uiteenlopende criteria, zoals leaseprijs, brandstofkosten, comfort, uitstraling, functionaliteit en de kwaliteit van importeur en dealers. De prijs is in 1990 voor de eerste maal uitgereikt; de organisatie is sinds het begin in handen van het vakblad Automobiel Management, dat eveneens initiatiefnemer is. De uitreiking vindt plaats tijdens het evenement Driving Business Awards. Daar worden eveneens de Zakenauto van het Jaar en de Beste Nieuwkomer bekendgemaakt.

De top-10 ziet er dit jaar als volgt uit:

  • Opel Combo
  • Peugeot Boxer
  • Mercedes-Benz Sprinter
  • Opel Vivaro
  • Peugeot Expert
  • Peugeot Partner
  • Toyota Proace City
  • Citroën Jumpy
  • Citroën Berlingo Van
  • Toyota Proace