PEUGEOT E-208 GTI: 280 PK EN EEN DOSIS 205 GTI

Body

In autoland zijn spreken maar weinig drielettercombinaties zo sterk tot de verbeelding als GTi. Jarenlang ontbrak het bij Peugeot op het menu. Tot nu. Maak kennis met de fonkelnieuwe Peugeot e-208 GTi. Niet eerder was een compacte GTi zó sterk.

De afkorting GTI ken je natuurlijk van Volkswagen, maar - met een kleine 'i' - ongetwijfeld ook van Peugeot. Als er één auto is in de historie van Peugeot waar je niet omheen kunt, dan is het toch wel de 205. De Peugeot 205 was de auto die het GTi-label bij het merk introduceerde. Opvolger 206 kreeg een GTi-variant, de 207 niet. Althans, niet in Nederland. De hier RC geheten 207 ging elders wél als GTi door het leven. De vorige generatie Peugeot 208 kreeg wel weer een GTi-smaak, maar de huidige 208 moest het tot nu toe zonder doen. Die is er nu wel. Hij heet Peugeot e-208 GTi en is naast de eerste elektrische ook de sterkste GTi van Peugeot ooit.

gti

280 pk op de voorwielen

Jawel, GTi en niet PSE. Die illustere afkorting plakt Peugeot op een beresterke variant van de elektrische e-208. Hij heeft een 280 pk en 345 Nm sterke elektromotor die de voorwielen aandrijft. Jawel: 280 pk elektropaarden in een compacte hatchback in het B-segment. Ter vergelijking: de GTi van de vorige generatie Peugeot 208 bracht in zijn sterkste vorm - als 30th by Peugeot Sport - 208 pk op de been. Het bommetje heeft dus dezelfde aandrijflijn als bijvoorbeeld de Alfa Romeo Junior Veloce en de Lancia Ypsilon HF. Vliegensvlug is de e-208 GTi uiteraard. Hij dendert in slechts 5,7 seconden vanuit stilstand naar de 100 km/h. Zijn topsnelheid is minder indrukwekkend, want die is begrensd op 180 km/h. Het accupakket is een bekende. Die meet 52 kWh (bruto) en is daarmee gelijk aan die in de 156 pk sterke e-208's. Zijn actieradius bedraagt 350 kilometer.

gti

Gooi-en-smijt-festijn

Om te voorkomen dat de Peugeot e-208 GTi rechtuit de bocht uit schuift, is het model flink aangepakt. Zo ligt de auto niet alleen 3 centimeter dichter tegen het asfalt dan een regulier exemplaar, maar is de spoorbreedte ook flink vergroot. Die is achter 2,7 centimeter en voor maar liefst 5,6 centimeter breder dan die van een minder buitenissig gemotoriseerd exemplaar. Dat verklaart direct zijn stevig aangezette en met 18-inch lichtmetaal opgevulde wielkasten. Wat het gooi-en-smijtkarakter van de 205 GTi ook naar de e-208 moet brengen: een sperdifferentieel, aangepaste stuurbekrachtiging, Michelin Pilot Sport Cup 2-rubber, aangepaste veren en dempers, een stabilisatorstang achter en extra potente remmerij. Althans, aan de voorzijde. De remmen zijn aan de achterzijde niet anders dan die van een reguliere e-208. Hier dus ook geen rode remklauwen.

gti

Vol 205 GTi

Terugkomend op de wielen: die verwijzen overduidelijk naar de peperbus-wielen van de bekendste voorvader van de e-208 GTi. Verder zien we in de grille rode accenten, evenals rond het Peugeot-logo op het front en zelfs in de koplampen. Daarnaast heeft de sterkste straatlegale GTi van Peugeot een aangepaste voorbumper met drie openingen onderin en een subtiel aangepaste achterbumper. De achterspoiler die bovenaan de achterruit zit is - je verwacht het niet - óók gedeeltelijk in het rood uitgevoerd. Zelfs het GTi-logo knipoogt naar lang vervlogen tijden.

Die sloffen zijn niet de enige verwijzing naar de 205's GTi. Ook de rode biesjes rond de wielkasten en de rode introductiekleur van het exemplaar op de foto's knipogen naar die legendarische krachtpatser. Geen GTi zonder in het interieur historisch verantwoorde rode accenten en dus tref je in de e-208 GTi niet alleen rood tapijt en rode vloermatten aan, maar ook rode veiligheidsgordels en rode accenten op het met een combinatie van geperforeerd leer en alcantara bekleed sportstuur. De sportstoelen zijn eveneens rood getint. De 205 GTi-verwijzingen vliegen je dus om de oren, en dat begrijpen we maar al te goed